خلقت از دود (غبار) داغ


دانشمندان امروزه قادر به مشاهده شکل گیری ستارگان از توده ابری از گازها هستند . فرضیه شکل گیرفتن از حالت گازی در مورد جهان نیز بکار می رود . خلقت جهان آنچنانکه درقرآن توصیف شده است این کشف علمی را تأئید      می کند :

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿۱۰﴾

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ ﴿۱۱﴾

( سوره فصلت 41:آیه 10و11)

« او روی زمین کوهها ی استواری برافراشت وبرکاتی در آن قرار داد ومواد غذائی آن را مقدرفرمود اینها همه درچهار روز بود برای آنها که در جستجو ی

آن هستند . آنگاه به خلقت آسمان پرداخت که آن دود بود. به آن وبه زمین فرمود به وجود آیید خواه به شوق یا به اکراه . »

کلمه عربی " سماء " به آسمان ترجمه شده است به جهان اشاره می کند کلمه   " دوخان " به معنی ( دود) جنس وماهیت جهان  را قبل از خلقت آن نشان میدهد که اکنون توسط علم به اثبات رسیده ومورد تأئید قرار گرفته است این کلمه (دود) که بسیاربا ظرافت بکار برده شده به درستی تمام حالتی از گاز را بیان می کند دربردارنده ذرات جامد مربوط به مواد بوده است . بدین ترتیب قران مناسبترین کلمه زبان عربی را برای توصیف این مرحله از جهان بکار برده است .

یادآوری می کنیم که تنها در قرن 20 ام بود که دانشمندان کشف کردند جهان ازگازبسیار داغی به شکل دود پدید آمده است .

علاوه بر آن کلمه " ثم " به معنای آنگاه در عبارت "سپس اوبه خلقت آسمان پرداخت که آن دود بود" معنی های دیگری نیز دارد از جمله "سپس ""بعدأ "   " آن وقت " و"دوباره " در این آیه " ثم " به بیان ترتیب زمانی بکار نرفته است بلکه برای وضوح بیشتر بکار گرفته شده است .

وحقیقت وجود اطلاعات مربوط به خلقت جهان در قران چیزی جز معجزه قرآن نیست

جدائی آسمانها وزمین

آیه ای دیگر درباره خلقت آسمانها عبارت از :

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ  (الانبیا 21-آیه 30 )

« آیا کافران نمی بینند که آسمانها و زمین به هم بافته بودند و ما آنها را شکافتیم و هر چیز  زنده ای را از آب پدید آوردیم چرا ایمان نمی آورند ؟!»

کلمه  " رتق " ترجمه شده به "دوخته شده به "درزبان محلی وبوی عربی به معنای (ترکیب شده باهم ، آمیخته )می باشد وبرای نشان  دادن به دو شئ متفاوت که با هم تشکیل یک چیز را می دهند بکار می رود.عبارت " ما شکافتیم " فصل  "فتق" در عربی می باشه که بیان کننده بوجود آمدن چیزی با پاره کردن و بهم زدن ساختار اشیای دیگری که با هم بوده است می باشد جوانه زدن یک دانه از دل خاک از جمله حرکتهایی که این فصل در مورد آن بکار می رود . بیاید یک بار دیگر این آیه را مرور کنیم ، در این آیه آسمان وزمین ابتدا در وضعیت "رتق"هستند وسپس آنها از هم شکافته می شوند " فتق " از سوی دیگر وقتی که اولین لحاظ "انفجار بزرگ " می اندیشیم می بینیم که تمام ماهیت جهان در یک نقطه جمع بوده است . به عبارت دیگر همه چیز از جمله آسمانها و زمین که هنوز خلق نشده بودند در شرایط به هم تنیده وجدا نشده بودند و سپس این نقطه به شدت منفجر شده و موجب جداسازی مواد شده است .

خلقت آنچه بین که بین آسمانها و زمین است :

قران شامل تعداد زیادی از آیات در مورد خلقت زمین وآسمانها و آنچه که بین آنهاست میباشد .

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ  (سوره الحجر 15 آیه 85 )

« آسمانها و زمین وهرچه رابین آنهاست ، جز به حق خلق کرده ایم والبته ساعت (زمان) خواهد آمد ، سپس از آنها به نیکوئی صرف نظر کن .»

 

لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى

(سوره طه 20 آیه 6 )

« از آن اوست هر چه در آسمانها وزمین وبین آنهاست وآنچه در زیر زمین است. »

 

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ  (سوره الانبیاء 21 آیه 16)

« ما آسمانها و زمین وآنچه بین آنهاست را به بازیچه نیافریدیم .»

 

دانشمندان اظهار می کنند که ابتدا چگالی گازها افزایش پیدا کرده این جرم سپس به اجزاء کوچکتری برای تشکیل جنس کهکشانها وسپس ستاره ها وسیاره ها تقسیم گردید . به عبارت دیگر زمین و ستاره های اطراف آن همگی از توده ای  از گاز جدا شده اند .

بعضی از این اجزاءخورشیدها و سیاره ها را به وجود آوردند که منجر به تشکیل کهکشانها و منظومه های خورشیدی زیادی شد .  همچنین که در بخش قبلی کتاب گفتیم جهان ابتدا در حالت "  رتق  "  (به هم تنیده و پیوسته ) بوده وسپس به " فتق " (تقسیم شده تکه تکه شده به چند بخش ) تبدیل شده است .

این نوع پیدایش جهان به بهترین شیوه در قرآن توصیف شده ودر تائید کامل با یافته های دانشمندان است .

در هر بار عمل تقسیم شدن ذراتی در خارج از اجرام و بخشهای اصلی بوجود آمده باقی می ماندند. دانشمندان این ذرات را "مواد عظیم بین ستاره ای "  نامیده اند . این مواد بین ستاره ای شامل 60 درصد هیدروژن 38درصد هلیم و2درصد سایر عناصر هستند .

از کل ماده بین ستاره ای 99 % گاز و 1% غباری آمدست احتمالأ شامل عناصر سنگین ریزی به قطر 0001/0 تا 001/0 میلی متر میباشد . دانشمندان این ذرات را در نظر ستاره شناسی بسیار با اهمیت می دانند.  این ذرات آنقدر ریز هستند که بتوان آنها را غبار ، دود یا گاز نامید ، با اینحال زمانی که همه این مواد بین ستاره ای را یکجا مورد ملاحظه قرار دهیم حجم آنها از حجم کل کهکشانها  بیشتر است گرچه این ماده عظیم بین ستاره ای در سال 1920 کشف شد، قرآن صدها سال پیش با عبارت "مابین هما" (آنچه که بین آنهاست ) به آن توجه داشته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد