نیایش، بهبودی بیماران را تسریح می کند

و خدای شما فرمود که مرا بخوا نید تا دعای شما را مستجاب کنم آنانکه از عبارت من اعراض وسرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند .

سوره الغافر ( 40) آیه 60

وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ ﴿۶۰﴾

 

بر اساس آیات قران دعا به معنای " صدا کردن ، بیان کردن ،تقاضا و جستجوی یاری" برگشت صمیمانه فرد به سوی خداوند و تقا ضای از یاری از او که قادر مطلق و بخشاینده و مهربان است با علم به اینکه او یک واسته است

بیماری یکی از نمونه هایی است که انسان در آن احساس نیاز و وابستگی کرده و به سوی خداوند کشیده می شود .علاوه بر این بیماری امتحانی است که با تدبیرومشیت خداوند رخ می دهد تا به عنوان هشداری کوتاهی و ناقص بودن این زندگی را به مردم یاد آور شود و نیز سر چشمه پاداش در روز آخرت برای انسانهای صبور و فرمانبردار است .

از سوی دیگر انسانهای بی ایمان تصور می کنند تنها راه بهبودی از طریق پزشکان داروها وامکانات مدرن علم وتکنولوژی می باشد .آنها هرگز لحظه ای 

تأمل نمی کنند که آن اراده خداوند است که سیستم جسمانی آنها را در زمان سلامتی وادار به فعالیت می کند ویا اینکه اوست که داروهایی شفابخش و پزشکان را برای زمان بیماریشان خلق کرده است .

بسیاری از آنها تنها زمانی به سوی خداوند باز می گردند که از نظرشان پزشکان و داروها برای درمانشان کافی نیستند انسانها در این وضعیت تنها از خداوند امید کمک دارند و پی می برند که فقط اوست که می تواند آنها را از مشکل شان نجات دهد .

خداوند این طرز فکر را آیه ای آشکار کرده است :

سوره یونس ( 10) آیه 12

 

وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ﴿۱۲﴾

" و هر گاه آدمی را رنج و زیانی رسد همان لحظه به هر حالت باشد از خفته و نشسته وایستاده فورا ما را به دعا می خواند و آنگاه که رنج و زیانش را برطرف سازیم باز به حال غفلت و غرور چنان باز می گردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنجی که به او رسیده بود نخوانده است " اعمال زشت تبهکاران اینچنین در نظر شان زیبا جلوه داده شده است .

در واقع فرد حتی در زمان سلامتی وفارغ از مشکلات و سختیها نیز باید به درگاه خداوند دعا کرده وبرای آسایش و سلامتی و برکتی که به او داده شده خداوند را سپاس گوید .

یک جنبه مهم دعا عبارت از :

علاوه بر دعا بسیار مهم است که فرد تمام تلاش خود را برای عبادت از طریق اعمال و کردارش نیز به انجام رساند . عبادت از طریق اعمال به این معنی است که فرد تمامی کارها و اقدامات لازم برای رسیدن به یک هدف مشخصی را نیز به انجام رساند . بطور مثال ،یک فرد بیمار علاوه بر دعا ممکن است لازم باشد یک پزشک متخصص را نیز ببیند و یا داروهای مغیر مربوطه را نیز مصرف نموده و یا در بیمارستانی تحت مراقبت قرار گیرد و یا مداوای خاص دیگری نیز را بگذراند .زیرا خداوند دراین جهان هر چیزی را به یک علتی ارتباط داده است ،بنابراین افراد باید اقدامات و سنجشهای لازم در خصوص این علتها و سببها را بعمل آورده و در عین حال با تواضع ،صبر از روی اطاعت منتظر نتیجه از سوی خداوند باشند با علم به اینکه هر تصمیمی از سوی خداوند است .تاثیر مثبت ایمان و دعا برروی افراد بیمار و شفایی که به بهبودی میدهد موضوعی است که توجه پزشکان را به خود جلب کرده و توسط آنها توصیه می شود .

در مقاله تحت عنوان " خداوند و سلامتی " آیا این یک داروست ؟چرا علم شروع به باور آن کرده است ؟در دهم نوامبر 2003 در مجله معروف نیوزویک اثرات شفا بخشی دین را به داستان می کشد .

در این مقاله گزارش شده است که ایمان به خداوند روحیه مردم را بالا برده و بهبودی آنها را آسانتر می کند و علم نیز به این باور رسیده است که اعتقادات مذهبی موجب بهبودی آسانتر وسریعتر می شود .

براساس نظر سنجی نیوزویک 72درصد از آمریکائیان باور دارند که عبادت می تواند یک فرد را معالجه کند و دعا بهبودی را سهلتر می نماید . تحقیقات در بریتانیا و آمریکا ثابت کرده است که دعا عوارض جانی بیماری راکاهش داده وفرایند بهبودی را تسریع می بخشد .

بر اساس تحقیق انجام شده در دانشگاه میشیگان ، در افراد دیندار استرس و افسردگی درصد کمتری مشاهده می شود . وبر اساس یافته ها در دانشگاه راش در شیکاگو که نرخ مرگ و میر زود  در افرادی که به طور منظم دعا و نیایش می کنند 25 درصد کمتر از افرادی است که هیچ عقیده محکم مذهبی ندارند .

یک مطالعه انجام گرفته دیگر در دانشگاه دوک برروی 750 نفر که تحت انژیوکارد و گرافی قرار گرفتند قدرت شفا بخشی دعا را به اثبات رساند . ثابت شد که نرخ مرگ ومیر در بیماران قلبی که دعا و عبادت می کنند پس از یکسال ازاعمال جراحی30در صد کاهش یافت نمونه هایی از دعا در قران عبارتند از:

سوره انبیاء ( 21 ) آیات 83 و 84

 

وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ ﴿۸۳﴾

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَکَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَیْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِکْرَى لِلْعَابِدِینَ ﴿۸۴﴾

" وایوب را وقتی که پروردگار خود را خواند که مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو از همه مهربانان عالم مهربانتری " پس ما دعای او را مستجاب کردیم و درد و رنجش را برطرف ساختیم واهل و فرزندانش را با عده ای دیگر به مثل آنها باز به او عطا کردیم تا هم لطف ورحمتی در حق او کرده باشیم وهم اهل عبادت متذکرشوند . 

سوره انبیاء (21) آیات 87 و88 :

وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿۸۷﴾

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذَلِکَ نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ ﴿۸۸﴾

" والفون ( یعنی یونس) را هنگامی که غضبناک بیرون رفت وچنین پنداشت که ما هرگز اورا در مضیقه و سختی نمی افکنیم ، آنگاه در آن ****فریاد کرد که خدایی به جز ذات یکتای تو نیست و تو پاک ومنزهی ومن از ستمکاران بودم پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و اهل ایمان را اینگونه نجات می دهیم . "

سوره انبیاء (21 ) آیات 89 و 90 :

وَزَکَرِیَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَأَنتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ ﴿۸۹﴾

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ ﴿۹۰﴾

" وذکریا را هنگامی که خدای خود را ندا کرد که بارالاها مرا یک تن و تنها مگذار که تو بهترین وارث اهل عالم هستی ، ما هم دعای اورا مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا کردیم و جفتش را ( که  نازا بود ) برای او شایسته گرداندیم زیرا آنها در کارهی خیر تعجیل می کردند و در حال بیم و امید ما را می خواندند و همیشه به درگاه ما خافع و خاشع بودند . "

سوره صافات ( 37 ) آیه 75  :

وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ ﴿۷۵﴾

" وهمانا نوح مارا ندا کرد وما اورا چه نیکو اجابت کردیم  "

همانگونه که قبلا گفته شد دعا نباید تنها برای تسکین در بیماری یا سایر مشکلات دنیوی باشد . یک مؤمن خالص بایستی همواره خدا را عبادت ودعا کند بدون توجه به آنکه به نوع پاسخ خداوند به آن توجه کند .

این حقیقت که فواید دعا و نیایش که به بسیاری از آیات قران آمده است اکنون از طریق علمی نیز مورد تأئید قرار گرفته است نشانه ای دیگر از معجزه بودن قران است .

سوره بقره (2) آیه 186

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ ﴿۱۸۶﴾

" وچون بندگان من در مورد من از تو پرسند من به آنها نزدیکم هرگاه کسی مرا بخواند دعای اورا اجابت می کنم . پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند باشند که به سعادت راه یابند . "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد