مقدمه

خداوند قران را در چهارده قرن فرو فرستاد. این کتاب حکمت و هدایت انسان را به سوی حقیقت فرا می خواند و به انسانها می آموزد که به ارزشهای ذکر شده در این وحی و سخن خداوند وفادار باشند . از روز نزول تا روز حساب این آخرین کتاب الهی تنها راهنمای بشر باقی خواهد ماند . کتاب خداوند می فرماید


وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ(سوره القلم 68:52)

« وحال آنکه این کتاب الهی جز یاد آوری برای عالمیان نیست »


از زمانی که قران نازل شده است همواره دارای زبان و بیان شیوا و قابل فهم برای تمامی مردم در همه زمانها بوده است . خداوند در مورد این سبک درقران می فرماید.


وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ . . . (سوره القمر 54:22 )

« و ما قرآن را برای تذکر آسان کردیم .....»


 کمال زبان ادبی قران ، سبک بی همتا وحکمت ممتاز قران ، بعضی از نشانه های قطعی آن است که در قران کلام خداوند است علاوه بر آن ، در کلامش شامل معجزاتی است که ثابت می کند کلام خداوند است .

یکی از این خصوصیات وجود تعداد قابل توجه ای از حقایق علمی است که در کتاب اسلام آمده اند . در این کتاب که بیش از 14 قرن پیش بر حضرت محمد (ص) نازل شده است مثالهای بی شمار از اطلاعاتی آمده است که بشر تنها بوسیله تکنولوژی قرن 20 و 21 قادر به کشف آنها بوده است .

البته ما نباید به قرآن به عنوان صرفأ یک کتاب علمی نگاه کنیم چرا که در مرحله اول قران یک راهنمای اخلاقی و روحانی برای انسان است با اینحال بسیاری از حقایق علمی که به روشی بسیار خلاصه شده و عمیق در آیات قران دکرشده اند توسط دانشمندان تنها با بهره گیری و کمک پیشرفتهای    فن آوری قرون 20 و21 بدست آمده اند به عبارت ساده این حقایق که در این کتاب به آنها اشاره خواهیم کرد ، در زمان نزول قران کاملأ ناشناخته بودند واین نشانی دیگر از این است که قران کلام خداوند است .

برای درک معجزات علمی موجود در قران ما ابتدا باید به سطح دانش وعلم در زمانی که کتاب قران نازل شده توجه کنیم چرا که هنگامی که به زمین و شرایطی که قران در آن نازل شده درک شود خارق العاده بودن کتاب اسلام بهتر و روشنتر درک خواهد شد .

در قرن هفتم در زمانی که این آیات مقدس نازل شدند جامعه اعراب لبریز از افکاربی اساس وخرافاتی بود اعراب باعدم برخورداری ازدانش و فن آوری از پیشینیان خود باور داشتند وهیچ وقت درمقام پرسش درمورد آنها بر نیاورده بودند بطورمثال آنها می پنداشتند که کوهها آسمان را نگه داشته اند .

آنها بر این باور بودند که زمین مسطح است و کوهها مانند ستونهایی آسمان گنبدی شکل را بر روی سطح زمین نگه داشته اند در چنین فضایی از افسانه ها وداستانها ، قران نازل شد .قران دانش را جایگزین جهل و نادانی و هدایت واطمینان را جایگزین حدس و گمانهای غیر منطقی نمود.

یکی از آیات قران می فرماید :


اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا . . . (سوره الرعد    13:2) 

((خداوند ( آن) کسی است که آسمان را بی ستونهایی که آنها ببینند برافراشت ))


این آیه ، آن عقیده ای راکه آسمان توسط کوهها نگه داشته شده می پنداشت باطل کرد.

قران چر است از حقایق مهمی که درزمانی نازل شده که انسان به هیچ وجه امکان اطلاع از آنها را نداشت . (قرآن در زمانی نازل شد که مردم اطلاعات کمی در مورد نجوم ، فیزیک و بیولوژی داشتند ) که شامل حقایق کلیدی  هستند که همگی نشان نزول قران توسط پروردگار جهانیان هستند.

بعضی از موضوعاتی که قران در باره آنها توضیح داده وسروکار دارد عبارتند از: خلقت جهان ، خلقت ورشد معجزه آسای انسان از دوره جنینی تا بلوغ ، ساختار اتمسفری که در آن زندگی می کنیم وتعادل ظریف آن که زندگی برروی زمین را ممکن ساخته است .

برای درک بهتر بعضی از این نکات ، باهم به تعدادی از معجزات علمی نازل شده درقرآن می پردازیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد